Jak zbudowany jest kontener morski? Nie da się ukryć, że kontenery morskie to w dzisiejszych czasach nieodłączna część transportu. Z reguł jest to po prostu metalowa skrzynia, która ma określone wymiary i budowana jest według dokładnych kryteriów bezpieczeństwa. Zawarte są one w Międzynarodowej Konwencji o Bezpiecznych Kontenerach . Jaka jest budowa kontenera morskiego? Jak wygląda rama kontenera? Z jakich elementów zbudowany jest kontener? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w poniższym artykule.
Jak zbudowana jest rama kontenera?
Budowa kontenerów morskich wbrew pozorom nie jest bardzo skomplikowana. Najważniejszym elementem jest rama, która stanowi szkielet całej konstrukcji. Musi być niezwykle wytrzymała, dlatego też materiały z których wykonane są kontenery, charakteryzują się najwyższą jakością. Zdarzają się sytuację, w których 10 w pełni obciążonych kontenerów jest spiętrzonych, wówczas mówimy o niewyobrażalnie wielkich ciężarach. Dlatego tak ważne jest, aby rama była w sposób szczególny solidna. Składa się z takich elementów jak: cztery słupki narożne, dwie belki poprzeczne dolne, dwie belki poprzeczne górne (frontowa i drzwiowa), dwie belki wzdłużne górne i dwie belki wzdłużne dolne. Połączona całość stanowi solidny szkielet, który jest w stanie wytrzymać ogromne obciążenia. Dodatkowo na całej długości kontenera znajdziemy także poprzeczne żebra. To właśnie one stanowią podłogę w kontenerach. Jako ciekawostkę warto przytoczyć, że w kontenerach o największych gabarytach lub tych 40 stopowych często znajdziemy w podłodze tzw. „gęsią szyjkę”. Jest to specjalny tunel, który to ma za zadanie ewentualne obniżenie wysokości naczepy razem z kontenerem, który jest na nią załadowany. Skoro wiemy już, jak wygląda rama kontenera, warto zająć się kolejnymi elementami.
Naroża zaczepowe
Budowa kontenerów morskich jest bardzo interesująca, bowiem składa się z kilku elementów, które połączone w całość zapewniają całkowitą sprawność. Ważną częścią są naroża zaczepowe, które wspawane są w narożniki ramy. Dzięki czterem górnym narożom możliwe są wszelkie operacje zarówno załadunku, jak i rozładunku kontenera. Dolne naroża odpowiedzialne są za odpowiednie zabezpieczenie i zamocowanie kontenera na statku. Muszą to być bardzo wytrzymałe elementy, dlatego wykonane są ze specjalnie wzmocnionej stali, która jest niezawodna. W każdym przypadku naroża wystają o 6-17 mm.
Kieszenie na widły – czy są konieczne?
Aby budowa kontenerów morskich była kompletna, w niektórych egzemplarzach nie może zabraknąć elementów o nazwie „kieszenie na widły”. Z reguły są to tylko niektóre kontenery, najczęściej 20 stopowe, a nawet mniejszych gabarytów. To otwory w dolnych belkach, które okazują się być często bardzo funkcjonalne. Niestety umożliwiają podnoszenie tylko pustych kontenerów. W sposób szczególny w tym przypadku należy zwrócić uwagę na długość wideł. Koniecznie muszą mieć długość, która obejmie całą szerokość kontenera, w przeciwnym wypadku może dojść do poważnych uszkodzeń podłogi kontenera, czego oczywiście trzeba unikać.
Obudowa kontenera
Kiedy szkielet jest już odpowiednio przygotowany, możemy przejść do dalszej budowy kontenerów morskich. Przede wszystkim konieczna jest obudowa, aby chronić kontenery przed różnymi warunkami atmosferycznymi. Muszą być odpowiednio szczelne. Podobnie jak w mieszkaniu, konieczna jest podłoga, ściany i dach kontenera. Zanim zostanie on dopuszczony do użytku, wcześniej odpowiednio się go kontroluje. Używa się do tego strumienia wody o ciśnieniu 1 bara. Następnie wchodzi się do środka i sprawdza, czy wnętrze jest całkowicie suche. Jeśli nie, kontener trafia do poprawek. Zarówno ściany, jak i dach kontenera wykonane są ze specjalnej blachy trapezowej, która posiada grubość 1,5 mm. Aby możliwa była wymiana powietrza, w narożnikach długich ścian montowane są kratki wentylacyjne, które przy okazji zapobiegają kondensacji pary wodnej wewnątrz. Jeśli chodzi o podłogę, zbudowana jest ze sklejki kontenerowej o grubości około 3 cm, w skrajnych przypadkach są to deski.
Drzwi w kontenerze
Budowa kontenerów morskich skrajnie przypomina budowę domu. Skoro mamy fundamenty, ściany, podłogi i dach, należy zamontować drzwi. To właśnie one umożliwiają swobodny dostęp do wnętrza. Są to z reguły dwuskrzydłowe wrota, najczęściej wmontowane w krótką ścianę. Posiadają wiele różnych elementów, jak chociażby gumowe uszczelki, które mają za zadanie zapewnić maksymalną szczelność. Specjalne zamknięcia gwarantują nam, że wrota pod żadnym pozorem się nie otworzą.
Dodatkowe elementy
Aby mówić o kompletnej budowie kontenerów morskich, należy wspomnieć o elementach konstrukcyjnych, które znajdziemy w środku kontenera. To właśnie dzięki nim możliwe jest mocowanie ładunku, który podczas przewożenia będzie nieruchomy. Jest to bardzo istotne, aby nie doszło do zbędnych uszkodzeń. Znajdziemy tam zaczepy przy górnej i dolnej ramie, a także te mocujące, które zobaczymy przy słupkach narożnych. W niektórych egzemplarzach znajdziemy także rowki manipulacyjne i dla uchwytów kleszczowych.