Jaki akumulator do autolawety? Akumulator to urządzenie elektrochemiczne, które ma w środku kilka ogniw energetycznych (zwanych również naczyniami ze względu na swój kształt), które dostarczają energię elektryczną do rozrusznika silnika spalinowego, na przykład samochodu czy autolawety, alternator silnika lub turbina gazowa samolotu. Baterie elektryczne używane jako źródło energii do trakcji pojazdu elektrycznego nazywane są bateriami trakcyjnymi. Pojazdy hybrydowe mogą korzystać z dowolnego typu akumulatora.
Rozruch silnika spalinowego wymaga bardzo dużych prądów do setek amperów w krótkim czasie. Akumulator musi spełniać to wymaganie również zimą przy niskich temperaturach. Akumulatory w lawecie stanowią kluczową rolę i muszą być mądrze dobierane. Należy pamiętać, że podczas rozruchu nie można znacznie zmniejszyć napięcia elektrycznego. Dlatego akumulatory mają mały opór wewnętrzny.
Jak działa akumulator?
Baterie składają się z wbudowanego obwodu ogniw akumulatorów ołowiowych o napięciu znamionowym 2 V (wolty) na jednostkę. Aby uzyskać napięcie znamionowe 6 lub 12 V, wymagany jest obwód liniowy z trzema lub sześcioma ogniwami na akumulator. Niektóre ciężarówki mogą wymagać akumulatorów 24 V, które są niczym innym jak układem szeregowym z dwoma akumulatorami 12 V. Akumulatory są podzielone na akumulatory płynne (kwasowe), polarowe i żelowe. Elektrody są wykonane z ołowiu i dlatego są toksyczne. Zawartość kwasu siarkowego jest bardzo korozyjna. Dlatego przy obchodzeniu się z bateriami zaleca się dużą ostrożność. Zepsuty akumulator (np. Po wypadku) powinien być obsługiwany tylko przez wykwalifikowany personel. Elektrolit (kwas siarkowy) jest silnie toksyczny dla środowiska. Tylko warsztat lub sprzedawca może pozbyć się baterii (nienaruszonej lub uszkodzonej). W przypadku kontaktu z kwasem lub innymi produktami chemicznymi z akumulatorów, dotknięty obszar należy umyć dużą ilością wody i jak najszybciej zasięgnąć porady lekarza. W zamkniętych miejscach akumulatory te mogą uwalniać do powietrza toksyczne i wybuchowe substancje i gazy, których nie należy wdychać, dlatego należy zawsze posługiwać się nimi w miejscach wentylowanych. Akumulator rozruchowy zmniejsza swoją pojemność w okresach niskiej temperatury.
Jak temu zapobiec?
Na rynku dostępne są różne systemy, powstałe aby temu zapobiec (powłoka izolacyjna, rezystory utajone i tym podobne). W zimie warto sprawdzić, czy pojemność akumulatora jest wystarczająca do rozruchu w temperaturach poniżej zera stopni Celsjusza. Akumulatory kończą swój cykl normalnie zimą, ponieważ utrata pojemności jest największa w niskich temperaturach i często nie mogą zapewnić dłuższego rozruchu w niskich temperaturach. W temperaturze -20 ° C normalna wydajność jest zwykle zmniejszona o połowę. Jednocześnie niska temperatura oleju silnikowego utrudnia proces rozruchu. Stałe cykle ładowania i rozładowania powodują nieprzerwaną przemianę chemiczną sprasowanych materiałów: ołowiu, dwutlenku ołowiu lub siarczanu ołowiu. Prowadzi to do stopniowego, a także sukcesywnego rozpadu związku. To samo dzieje się z powodu poruszenia poruszającego się pojazdu. Zagęszczone materiały rozkładają się, osadzając się na dnie; nazywa się to złożeniem.
Jakie występują problemy?
Narastający rozkład siatki, zwany korozją siatki, powoduje utratę pojemności ogniwa. Takie zjawisko występuje częściej, niż się uważa. Na dnie komórek znajdują się szczeliny, w których osadza się błoto, ale może się zdarzyć, że się zapełnią i część osadu styka się z komórkami; co powoduje zwarcie między jedną lub więcej komórkami. Zjawisko to nazywa się łyżwiarstwem. Ten problem jest szczególnie widoczny, gdy dobrze dobrana bateria nie jest ustawiona pionowo. Z tego powodu (a także braku tak zwanych naprężeń mechanicznych typowych dla poruszającego się pojazdu) akumulatory stacjonarne mają dłuższą żywotność. Na krótko przed jazdą akumulator ledwo dostarcza prąd potrzebny do uruchomienia samochodu (szczególnie w niskich temperaturach). Proces zapewnia mniej lub bardziej wiarygodną wartość, jeśli bateria nie ma wysokiej rezystancji wewnętrznej i jeśli poprzez zwarcie ogniw napięcie spoczynkowe jest średnio niższe od nominalnego. Akumulator o wysokiej rezystancji wewnętrznej jest identyfikowany, ponieważ ładuje się (nie przyjmuje już prądu) bardzo szybko, ale napięcie (nawet przy niskich prądach) szybko spada, podczas gdy akumulator w dobrym stanie powinien być w stanie zasilać przez kilka sekund około. trzykrotność prądu znamionowego. Innym problemem, który może spowodować rozładowanie akumulatora, jest prąd upływowy, a także wielce niepożądana korozja złączy. Prądy upływowe mogą występować, gdy powierzchnia akumulatora lub bieguny są zabrudzone (na przykład przez czynniki zewnętrzne, takie jak brud lub wilgoć). Skorodowanie biegunów powoduje wzrost wartości rezystancji wewnętrznych i tym samym negatywny wpływ na rozruch akumulatora. Zapobiegają również regularnemu ładowaniu baterii przez dynamo. Z tego powodu należy uważać, aby złącza były czyste, a słupy były do nich mocno przymocowane. Smar do biegunów zapewnia ochronę przed korozją.